Selasa, 3 September 2013

TERGURIS LAGI HATI INI


Aku kembali lagi mengungkapkan rahsia hati,
Kembali melakarkannya di atas kanvas ini,
Meluahkan apa yang tersurat,
Agar jiwa tak melarat dan berkarat,
Kerana hati yang kian sarat,.
Dengan luka yang berbirat,
Sungguh!,.aku dah tak larat sangat,..

Hati ini takkan pernah dimergertikan,
Apa mahunya,.
Apa yang dirasanya,.
Kerana yang melukai,
Tak pernah cuba untuk menyembuhkan,.
Tak pernah cuba untuk memahaminya,.
Sungguh!,.aku terlalu letih menanggung rasa,

Hati ini bebannya terlalu banyak,.
Namun begitu aku cuba menjadi kuat,
Sekuat benteng penahan ombak,.
Hanya seketika bertahannya,.
Dikala ianya dilanda goyah,.
Bentengnya pun hancur berkecai,.
Lalu air mata pun berderai,.

Jiwa,.kian lama kian punah,
Langsung tak pernah memegang amanah,.
Hati kata kuatlah!
Minda kata bertahanlah!
Namun jiwa terus menyumpah seranah,.
Apa kau tahu!!!,.
Aku yang menangung seksanya!!!
Aku yang menanggung peritnya!!!
Bertahun sudah ku pendam duka ini,.
Bertahun sudah ku pertahankan sabar ini,.
Adakah dia menghargai?
Adakah dia bersimpati?
TIDAKKKKKK!!!!,.
Dia langsung tak peduli!
Mungkin dia akan suka kalau aku pergi!
Mungkin dia akan suka kalau aku mati!!

Minda masih memujuk lembut,.
Untuk apa kau tangiskan,
Untuk apa kau ratapkan,.
Dia manusia sepertimu juga,.
Ingatkah kau!,.kau pernah menangis di depannya,.
Apa yang dia buat?
Buat tak peduli saja!,.
Kerana dia tak pernah rasa apa yang kau rasa,.
Hati turut menambah,.
Kenapa kau tak mengadu saja pada ALLAH,.
Kerana DIA mengetahui SEGALANYA,.
DIA mendengar segala rintihanmu,.
DIA yang memberikanmu ketenangan,.

Lalu jiwa terus terduduk dan meratap hiba,.
YA ALLAH!,.aku hanya tahu hatiku yang terguris,.
TAPI,.aku tak pernah ambil tahu hatinya bagaimana,.
Kerana dia tak pernah mengungkapkannya,
Dia tak pernah merungut,
Jauh sekali untuk mengungkit,.
Namun andai kata dia mula bersuara,.
Kata-katanya terlalu berbisa dipendengaranku,.
Mungkin dugaan ini untuk menghapuskan dosa,.
Dosaku yang sentiasa lancang berkata-kata,.
Aku harus bagaimana YA ALLAH!!!,.
Aku hanya meluahkan apa yang aku rasa,.
Kerana dia langsung tak bersuara.


Setiap kali aku terluka pasti ku pujuk sendiri hati ini,..








Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.