Follow by Email

Isnin, 31 Mac 2014

Si miskin Dan SI KAYA

Si miskin dan si kaya banyak bezanya,
Si miskin makan apa yang ada,
Si kaya tak habis buang saja,
Si miskin,.
 Membeli pakaian hanya pada hari raya,
Si kaya,.
Yang penting ada jenama dan bergaya,
Si miskin cuti atau kerja sama sahaja,
Si kaya asalkan cuti,.
Shopping dan melancong itulah kegemaran mereka,
Si miskin selalu rasa terhina,.
Si kaya ada yang suka mendabik dada,.
Si miskin buat baik pun dikata,.
Si kaya buat jahat pun dibangga,.
Si miskin tiada pelajaran dikutuk juga,.
Ada pelajaran dikeji pula,.
Buat apa semua tak kena,.
Inilah dunia namanya,.

Si miskin dan si kaya,.
Kedua-duanya tetap manusia,.
Namun adakalanya tetap dibezakan,.
Ada yang berkawan kerana harta,.
Ada yang berkawan kerana rupa,.
Ada yang berkawan kerana penampilannya,.
Hanya manusia yang membezakan,.
Masih memandang taraf dan kedudukan,.

Si miskin dan si kaya,.
Di atas dunia nampak berbeza,.
Si miskin di pandang rendah,.
Kerana tiadanya harta,.
Si kaya dipuja,.
Kerana hartanya berlipat ganda,.


Si miskin dijauhi,.
Kerana dikata banyak berdaki,.
Busuk dan hapak sekali,.
Almaklumlah,.
Tak banyak duit untuk membeli,.
Barang berjenama dan minyak wangi,

Si kaya dihampiri,.
Untung-untung boleh makan FREE,.
Untung-untung dapat tumpang sekaki,.
Pergi melancong atau pun berjoli,.
Boleh membodek sesuka hati,.
Dapat duit dan hadiah lagi,.
Barulah boleh senyum panjang dan tayang gigi,.

Si miskin orang tak pandang,.
Walau pun tak pernah berhutang,
Dari jauh dah lari menyimpang,.
Macamlah nak ajak berperang,.
Takut sangat nak menumpang,.
Nanti hilang semua barang,.

Si kaya lalu semua menyapa,.
Datang naik mercedes semua orang terpa,.
Masa inilah nak tunjuk muka,.
Kononnya dah lama tak jumpa,.
Terus mengaku saudara mara,.

Si miskin hidupnya papa,.
Namun hati tetap bahagia,.
Sentiasa bersyukur apa yang ada,.
Hidup harmoni bersama keluarga,.
Anak dan isteri di rumah saja,.
Selalu ada di depan mata,.
Rukun damai rumah tangga,.

Si kaya hidupnya mewah tak terkata,.
Nak apa semuanya ada,.
Rumahnya besar banyak biliknya,.
Alang-alang orang sesat agaknya,.
Tapi keluarganya sibuk belaka,.
Anak dan isteri payah nak jumpa,.
Masing-masing ada kerja,.
Berkomunikasi pun jarang juga,.
Adakalanya porak peranda,.
Bercerai berai banyak juga,.
Inilah DUNIA!,.
Cobaannya bermacam cara,.
Walau pun bukan semua yang merasainya,.

Si kaya dan  si miskin,.
Dunia ini milik Allah,.
Hidup ini milik Allah,.
Biar pun ada bezanya,.
Biar pun bukan semuanya sama,.
Tak dinafikan juga,.
Bukan semua orang miskin dipandang hina,.
Bukan semua orang kaya dipuja,.
Tengok juga pada amalan kita,.
Yang beriman pasti Allah pelihara,.
Walau miskin dihormati juga,.
Walau kaya tak sombong dia,.
Di sisi Allah semuanya sama,.
Kerana kita semuanya hamba,.
Hamba pada DIA,.
Yang menciptakan dunia,.
Yang menciptakan manusia,.
Siapa kita?
Hanya Allah yang berhak menentukannya!

Ahad, 30 Mac 2014

UJIAN MH 370 Untuk SEMUA!



Masa berlalu tak terasa,
Minggu ini minggu ke tiga,
Para penyelamat masih terus bekerja,
Takkan kenal erti putus asa,
MH 370 entah di mana?
Inilah UJIAN dari Yang Maha Esa,
UJIAN untuk kita SEMUA!
UJIAN buat seluruh DUNIA,
Buktinya ramai yang bekerjasama,
Bekerja sepanjang masa,
Meredah lautan dan udara,
Mencari MH 370 di mana ia berada,
Masih terus menjadi tanda tanya,
Adakah di selatan,timur,barat atau utara?
Para saintis pula membuat kajian sepanjang masa,
Agar MH 370 ditemui segera,

UJIAN MH 370 untuk SEMUA!
Menteri-menteri pun sibuk juga,
Setiap hari ditanya soalan berjuta,
Wartawan-wartawan dari seluruh negara,
Turut sibuk mencari berita,
Ke hulu ke hilir tak kira masa,
Ada info terkini bergegas segera,
Tanpa mengira keselamatan mereka,
Jauhnya membuat liputan hingga ke Australia,
Walau pun MH 370 hilang entah di mana,
Tidak pula mereka trauma,
Menaiki kapal terbang untuk terbang di udara,
Inilah pengorbanan wartawan seluruh dunia,
Mencari berita untuk tatapan bersama,
Kita rakyat jelata asyik nak kutuk saja,
Ingat senang ke nak buat kerja?

UJIAN MH 370 untuk SEMUA!
Buat waris penumpang yang ada di dalamnya,
Ujian ini lagi besar buat mereka,
Menguji perasaan dan jiwa,
Yang hilang itu saudara mereka,
Saudara yang paling dicinta,
Dirindu dan dipuja,
Yang selalu terbayang di mata,
Mereka lagi terasa azabnya,
Pelbagai persoalan mungkin bermain di minda,
Mati atau hidupkah mereka?
Kalau mati di mana kuburnya?
Kalau hidup sihatkah mereka?
Bukan sekadar menyesakkan minda,
Jiwa juga turut terdera,
Bukan senang untuk terima berita,
Orang tersayang entah apa khabarnya?

UJIAN  MH 370 Untuk SEMUA!
Untuk kita yang tak ada kena mengena,
Ambillah ikhtibar dari segalanya,
Mungkin ada HIKMAH yang tak pernah kita duga,
Perhatikan saja mereka yang bekerja dengan minda,
Berfikirlah yang logik sebelum bersuara,
Apa kes asyik nak tuding jari saja?
Terimalah kenyataan UJIAN ini dari Yang Maha Esa,
Datangnya tak pernah kita minta,
Datangnya dengan izin DIA,
Izin dari Allah yang Maha Kuasa!
Tanpa izin-Nya pasti MH 370 masih ada,
Takkan pernah buat kita tertanya-tanya,
Takkan mengemparkan seluruh DUNIA!

UJIAN MH 370 untuk SEMUA yang menyayangi,
Kehilangannya menjadikan Malaysia dikenali,
Kehilangan yang masih menjadi MISTERI,
Bila agaknya akan ditemui?
Bersamalah kita berdoa kepada Ilahi,
Hilangnya bersama HIKMAH tersembunyi,
Hari ini kita tak nampak lagi,
Kerana kita tak melihat dengan mata hati,
Lebih-lebih lagi yang hobinya menuding jari,
Hingga terlupa melihat kain sendiri,
Semua manusia takkan pernah sempurna sejak azali,
Jangan berbangga dengan apa yang kita miliki!
Bila tiba musibah begini,
Sepatutnya kita mengunakan mata hati,
Muhasabahkan diri sendiri,
Kenapa Malaysia diuji?
Bukannya tahu nak menuding jari,
Menyalahkan orang itu dan ini,
Terimalah ketentuan ILAHI!
Inilah UJIAN untuk kita kerana Allah lebih MENGETAHUI!

Kiriman : Rakyat Malaysia
                   Khas untuk Bingkisan Syahdu!!!
                   Bersama Dj Sya yang bersuara merdu,
                  Yang selalu  buat pemuda-pemuda merindu,
                  Mendergar suaranya yang bagai buluh perindu,
                  Kalau tak dengar boleh nangis tersedu,
                 Bila dengar teringat selalu,
                 Terus terakam di sudut kalbu,.. :D
               

P/s: Szaza Zaiman dan KedahFm takkan dapat dipisahkan!

Selasa, 25 Mac 2014

Malam Yang Suram (Ditulis semalam)

 Bahang terasa panas terbakar,
Suramnya malam langkah yang sukar,
Di mana2 sudah terlakar,
Wajah perih menahan gegar,
Esak tangis yang ingin keluar,

Malam yang suram,
Rata2 berwajah muram,
Tv dan radio semua seragam,
Hanya satu isu yang sedang dirakam,
Sejarah tertulis kisah kelam,
Hilangnya kapal terbang di waktu malam,
Adakah ianya telah tengelam?
Lalu di lautan ia karam?

Malam ini penuh sensasi,
Semua siaran berbicara misteri,
Kotak hitam yang dicari,
Adakah bakal ditemui?
Semuanya masih tak pasti,
Bukan senang menerjah lautan hindi,
Badainya sedang menganas lagi,
Hanya mampu terus berdoa kepada Ilahi.
Moga yang dicari segera ditemui,
Masih banyak yang menuding jari,
Tak habis2 lagi?

Malam ini iramanya syahdu semua,
Al Fatihah turut bergema,
Ucapan takziah dari seluruh dunia,
Namum tetaplah berdoa,
Semoga ada keajaibannya..

~Masih berharap~
BOLEH MCM NI????




Berderai mutiara membasahi jiwa


Rintihan jiwa membelah sukma,.
Mendengar irama meruntun hiba,
Pengumuman dibuat membenam rasa,
Punah harapan yg disimpan lama,.

Di skrin tv ratapan disaksi,
Jiwa terdera mendengar berita,
Biar pun belum terbukti,
Seluruh dunia meratap hiba,
Apatah lg kaum keluarga,
Ramai yg menangis histeria,
Ibarat kata pepatah,
Yang memerhati takkan merasa,
Pedihnya jiwa menanggung duka,
Berat mata memandang,
Berat lg bahu yg memikul,

Dalam debaran dada,
Masih menanti khabar berita,
Mudahan ada keajaibannya,
Terserah pada yg Maha Esa,
Semua yg berlaku ujian-NYA,
Terimalah apa adanya..
Mungkin ada hikmahnya,
Yang takkan nampak dek mata,
Agar Allah permudahkan segalanya,
Misteri kehilangan MH 370 berakhir segera.

P/s:Hati tertanya2,.andai benar ia terhempas,kenapa di lautan hindi jauhnya..Akal tak dapat menerima,Minda tak dapat meneka,Jauh di sudut hati masih berharap,Segalanya hanya ramalan belaka,Selagi tiada bukti nyata,Yang disiarkan di depan mata,Seperti tv yg melaporkan,Hanya objeb yg ditemui,Namun,.dalam hati masih berdoa,Moga ada yg selamat hendaknya,Kerana Allah yg berkuasa penentu segalanya.

Mencari Hikmah (MH370) Karya Hafiz Hamidun

Antara puisi terpanjang yang aku jumpa setelah kehilangan MH 370,.jadi aku ingin kongsi bersama,.dihrap pemiliknya tidak kisah andai dia terjumpa blog ini :D




Membawa nyawa, muatan yang sarat,
Terbang menuju destinasi tersurat,
Menembus awan amanah yang berat,
Namun hilang ke tempat yang tersirat.

Hilang dari radar;
Seluruh dunia tersedar;
Berita tersebar;
AllahuAkbar!

Spekulasi tak berhenti;
Apakah mereka telah mati?
Apakah Enjin yang terhenti?
Manusia tak sabar menanti.

Status Facebook jadi berat,
Doa, HashTag, Grafik jadi sarat,
Fitnah, caci juga berselirat,
Nafsu amarah menjadi karat.

Malaysia tidak sendiri,
Jiran tetangga bersimpati,
Malaysia harus berdiri,
Terus berdoa tak henti.

Dunia kini menumpukan perhatian,
Setiap perbuatan jadi pertimbangan,
Salah sedikit menjadi bualan,
Kelapa, bubu, mencuit keadaan.

Satu persatu tenaga dikerah,
Seluruh dunia kini menyerah,
Laut dan udara kini diredah,
Mengharap petunjuk terdedah.

Buntu.
Tidak tahu.
Sini situ.
Masih begitu.

Tok Menteri, Pak Pengerusi, Ketua Operasi,
Sidang media berhari-hari,
Wartawan dunia ada yang sangsi,
Malam ke siang; tugasan tak berhenti.

Sehari menjadi dua,
Seminggu menjadi dua,
Menteri, pegawai, duta,
Menjadi sasaran media.

Kuasa besar dunia bersuara,
Menawarkan jasa membantu kita,
Semangat setiakawan antarabangsa,
Tak membezakan agama, negara.

Petunjuk baru telah ditemui,
Apakah ini yang dicari,
Tumpuan beralih ke Lautan Hindi,
Garang arusnya tidak terperi.

Dunia terus mengirimkan doa,
Semoga harapan terus membara,
Ilmuan pakar begitu juga,
Memberi dengan sedaya upaya.

Satu hari di Twitter,
Aku terbaca update Prime Minister,
Bersedia juga para Newscaster,
Bak menerima gempa bumi 10 skala richter.

Tepat jam 10 malam,
Najib Razak memberi salam,
Takziah bertalu di malam kelam,
Memberi khabar yang suram.

Perjalanan MH370 disahkan,
Berakhir di sebuah lautan,
Teramat luas tanpa sempadan,
Lautan Hindi berakhir penerbangan.

Dunia masih menanti,
Sekeping besi pun belum ditemui,
Misteri kekal misteri,
Kotak Hitam itulah misi.

Mencari Hikmah
Dengan penuh tekad dan usaha
Mencari Hikmah
Dengan penuh sabar dan redha
Mencari Hikmah
Dengan penuh tawakal dan doa
Mencari Hikmah
Dengan penuh Iman dan Taqwa.

Hafiz Hamidun
Makkah Al-Mukarramah
Selasa 25 Mac 2014, 11.40pagi.

Isnin, 24 Mac 2014

Bila Ia Hadir

Saatnya telah tiba,
Ia hadir sebagai petanda,
Hati ini terguris luka,
Dalam tangis masih mampu ketawa,
Kerana hadirnya tak pernah ku duga,.
Aku tak pandai meneka,
Dalam diam aku kecewa,

Ia hadir lagi,
Mutiara jernih yang mengalir di pipi,
Biarlah ku tangisi,.
Nasib diri ini,.
Mungkin salah diri sendiri,
Untuk apa ku tuding jari?
Tiada faedahnya lagi,.
Menangislah dalam sepi,.
Hati ini terkurung mati,.

Memang hati ini kadang-kadang membeku,
Lantas ku luahkan puisi syahdu,.
Mengungkapkan rahsia hatiku,.
Disebalik terluka dihiris sembilu,
Apa lagi dayaku,.
Nak ku luah rasa terbuku,.
Dalam dada diasak sebu,.
Rasak sesak  dan terus kaku,.
Dan bibir pun turut kelu,

Bila ia hadir,.
Banyak benda yang aku fikir,
Semua ini takkan berakhir,.
Janganlah rasa bagai tersingkir,.
Ku pujuk diri menerima takdir,.
Takdir diriku yang sudah terukir,

Dalam sepinya hati ini,.
Aku menangis lagi,.
Biarlah ku ubati sendiri,.
Hati yang pedih terluka ini,.
Biarlah tiada yang peduli,.
Sakitnya ku tanggung sendiri,.
Moga hati ini terus tabah lagi,.

Bila mutiara jernih ini hadir,.
Aku pasti akan terus memikir,.
Dan idea takkan berakhir,.
Biarlah ku ukir,.
Dalam kelam malam terakhir,.

Hilangnya Masih Menjadi MISTERI!

http://duniacacamarba.blogspot.com/2014/03/takziah-penerbangan-mh370-berakhir-dan.html


Terlalu pantas masa berlalu,.
Hari terus silih berganti,
Hilangnya masih belum ditemui,
Masih tetap menjadi misteri,
Ramai yang simpati,
Tak kurang juga yang mereka cerita sensasi,
Termasuk seorang artis ini ,.
Nak bergurau tak fikir lagi,
Bila dah kena caci maki,
Baru tau langit rendah atau tinggi,

Kehilangannya masih menjadi misteri,.
Kesiannya kepada keluarga yang terus menanti,
kepada isteri yang merindui suami,.
Kepada anak-anak yang merindui ummi,
Kepada suami yang mendambakan isteri di sisi,
Kepada ibu yang sentiasa menangisi,

Semua pakar sedang berikthiar,
Pelbagai alatan canggih digunakan,
Di seluruh dunia satelit dimanfaatkan,.
Ada objeb ditemui,.
Bergegas segera tanpa mengira di mana,.
Adakalanya yang ditemui adalah kehampaan,
Tak pernah putus asa,.
Berusaha dan terus berusaha,.

Hari ini 16 hari sudah berlalu,.
Media seakan sunyi seketika,.
Dalam tv sibuk pula dengan pilihanraya,.
Bermacam ceramah yang kita jumpa,.
Semuanya nak menang saja,.
Sebagai rakyat apa yang mampu dikata,.
Inilah lumrahnya manusia,.
Hanya prihatin seketika saja,.

Seluruh dunia tolong berdoa,.
Di internet pelbagai versi doa yang telah ku jumpa,.
Semuanya kreatif belaka,.
Harapan itu masih ada,.
Semoga semuanya baik-baik saja,.
Moga MH 370 pulang segera,.
Menemui kita yang serabut dengan tanda tanya,.
Moga terjawab segala persoalan mengenainya!


Takziah pada kaum keluarga andai berita terbaru yang dilaporkan ini benar. Ia disahkan terhempas di selatan lautan Hindi,.Al- Fatihah untuk yang beragama Islam. Aku menanti berita seterusnya dalam rasa debar seperti orang lain juga, moga berakhirlah segala cerita rekaan manusia yang tak punya rasa.

Selasa, 18 Mac 2014

Puisi Buat MH 370 (Di manakah ia?)

Sudah masuk minggu ke dua,
Ramai orang tertanya-tanya,
Ke mana menghilangnya ia?
Pelbagai spekulasi semakin berkuasa,
Tanpa mengenal belas,.
Terus meneka tanpa jelas,
Mungkinkah mereka menyangka,.
Mereka bijak meneka,.
Lalu terus meramal punca sengketa,

MH 370
Pulanglah segera!
Tunjukkanlah bukti!
Segala yang diramal mereka salah belaka,
Mereka hanya manusia biasa!
Tiada kuasa menentukannya,
Hanya bijak menabur kata,.
Menuding jari semata-mata,.
Mencari salah orang saja!

MH 370

Misteri kehilanganmu masih menjadi tanda tanya,.
Seluruh dunia sedang bekerjasama,.
Adakalanya naluri ini berkata,.
Bila penyiasat luar dipanggil untuk turut serta,.
Mencari MH 370 yang hilang entah ke mana,.
Habislah rahsia Negara terbongkar semua..
Dalam masa yang sama,.
Minda nakal turut berbisik,.
Mudahan dugaanku salah belaka,.
Moga Allah pelihara negara tercinta,.
Agar aman sentiasa,.
Takkan ada sebarang sengketa,.
Agar yang menolong jujur hendaknya,.

MH 370

Kepada Allah kami bermohon,.
Agar ia segera ditemukan,.
Agar terungkap segala jawapan,.
Moga tersingkap segala rahsia,.
Agar terdiam semua cerita,.
Agar selamat semua penumpang!
Agar bersih nama kru-krunya,.
Agar dunia terus terdiam!
Agar yang bercerita menyerah kalah,.
Moga Malaysia terus gah!
Bukan kerana spekulasi,.
Bukan kerana berita-berita basi,.
Bukan juga berita sensasi!
Mudahan kerana segalanya yang sudah terbukti!
MH 370 pulang ke sisi,.
Tanpa cacat cela dan mati,.
Moga senyuman terukir lagi,.
Di bibir keluarga yang setia menanti,

Hasil Nukilan: Insan prihatin :)
Peduli apa orang nak kata,.inilah luahan rasa!

Jumaat, 14 Mac 2014

Perginya Tanpa Pesan,.Tiada Tanda!

MH370
Di keheningan pagi kehilangannya menjadi misteri,
Kemudian timbul pula pelbagai spekulasi,
Sedangkan para penyelamat sibuk mencari,
Saudara mara tak habis menangisi,

Ya Allah Ya Rabbi,
Hanya Engkau yang Maha Mengetahui,
Makbulkanlah doa kami,
Agar MH370 segera ditemui,
Agar keluarga kru dan penumpang yang menanti,
Agar semua rakyat Malaysia yang berbudi,
Mendoakan sepenuh hati,
Merasa senang hati,

MH370,
Hari terus silih berganti,
Semua orang berdoa tanpa henti,
Masih menaruh harapan itu pasti,
Agar bila ditemui,.
Semua penumpang dan kru bernyawa lagi,
Kerana semua ini kuasa Ilahi,

MH370,
Di manakah ia kini?
Hilangnya bukan ilusi,
Kerana ia adalah realiti,
Moga segera ditemui,
Agar terungkap segala misteri.


Jumaat, 7 Mac 2014

Puisi-puisi yang telah dipost ke FB baru2 ini,.

Realiti Kehidupan

Mendonggak ke langit biru,
Mencari damai di hati,
Berbisik kalimah suci,
Ya Allah Ya Rabbi,.
Bantulah kami dgn Hidayah-MU,
Dalam mengejar kehidupan ini,
Agar seimbang segalanya,.
Dalam ilmu dunia dan Akhiratnya,.

Menunduk memandang rumput di bumi,
Bertafakur seketika,.
Siapalah kita,
Hanya seorang insan hina,
Kejadian kita dari mana?
Berfikirlah seketika!
Kita ibarat rumput di tanah,
Langsung tiada harga,
Andai kita tak menjaga,.
Maruah dan prilaku kita,
Manis di bibir,
Di hati lain bicaranya,
Inilah realiti kehidupan dunia,
Bukan semua org boleh dipercaya,

Memandang ke tengah lautan,
Betapa luasnya kelihatan,
Tersedar dalam ingatan,
Betapa manusia ini bnyk ragamnya,
Tersembunyi niat di hatinya,
Pelbagai cobaan dunia,
Dalam dunia nyata,.
Kita harus waspada,
Minda setiapnya takkan dapat dibaca,
Bnyk yg tersirat di dalamnya.

Wanita,.
Kau penyeri dunia,
Tanpamu hidup tak bermakna,
Bermula dari zaman Adam dan Hawa,.
Kaulah permata dunia!

Wanita,.
Kau tabah hadapi apa saja,.
Kau kuat merentasi arus dunia,
Kau tak gentar meredah gelombang,
Kau lemah!
Namun tak pernah berputus asa,
Kau bangkit kembali bila jatuh,
Kau redah segala badai,
Tanpa penat dan jemu,
Wanita,
Banyak ragam banyak sifatnya,
Petah berbicara ramah sentiasa,
Ada yang membisu seribu bahasa,
Ada yang tunduk mengalah saja,
Ada yang bangkit menentang bahaya,
Ada yang membela anak bangsa,
Kaulah wanita!
Yang punya pelbagai sifatnya,

Wanita,
Kaulah srikandi dunia!
Ibu bagi semua kelahiran di dunia,
Tanpamu!
Hidup pasti takkan bermakna!
Jagalah perilaku,akhlak dan sebagainya,
Biar tetap dipandang mulia,
Dihormati seluruh dunia,

Wanita,
KAULAH PERMATA BERHARGA!


Bila Minda Berbicara 

Minda hanya mampu berbicara sendiri,.
Malam ini masih muda,
Aku perlu meluah kata,.
Apa saja yang tercerna,
Cubaku menghadamnya,.

Bila minda cuba berbicara,
Hati turut mencelah sama,.
Perlukah minda mengatakan segalanya?
Minda terus kelu tak bersuara,
Memikir seketika!
Saat ini aku hanya perlu positif!
Tenang dalam meredah gelora,
Diam dalam kalutnya jiwa,.

Bila minda cuba berbicara,
Bicara apa saja,.
Tak semudah yg disangka,.
Banyak juga penghalangnya!
Akhirnya minda hanya mampu berkata,
Biarlah segalanya berlalu begitu saja,.
Moga hari yg mendatang tetap ceria,.

Bila minda ingin berbicara,
Hati dan jiwa sama2 sudah bersedia,.
Menghalang juga adakalany,.
Agar,.jgn terluah semuanya..

Sabtu, 1 Mac 2014

Akibat mencari MOD untuk cerpen Tertulis Takdir-NYA Untukku (part 2) maka terhasillah puisi ini,.

Makbulnya DOA Ibu!

Anak2 semua!
Seorang ibu sifatnya mulia,
Di bibirnya petah berbicara,
Di hatinya terpendam duka,
Oleh perilakumu yg selamba,.
Pantang ditegur membentak segera,.
Pantang disuruh memprotes saja!

Anak2 semua!
Air mata ibumu itu sangat berharga,.
Ia umpama api NERAKA,.
Setitik menitis kau tanggung azabnya..

Anak2 semua!
Ibumu berhati lembut!
Di bibir sedang marah,
Di hati berbunga sayang!
Hargai pengorbanannya!
Melahirkan dan membesarkan,.
Dia tak minta banyak..
Cukuplah kau memahami hatinya..
Dengan usia yg sudah senja..
Apa lg kudrat yg ada?
Hanya ingin melihat kau bahagia!
Kenapa kau persia?
Hingga langsung tak menyapa!
Dah teringin nak jadi ANAK DERHAKA?
Sudahlah!
Tak ke mana perginya!
Esok pasti ada hari pembalasannya!
Tak di dunia,.
Mungkin di Akhirat sana!
Masa tu,.
Nak menyesal pun dah tak guna!!!

P/s: Rintihan hati seorang ibu!
Anak2 skrg pantang ditegur!!!,.




Kelahiranku!!,.

Di subuh hening aku berlagu nyaring..
Saat ibuku menatap lemah,.
Aku terus kalah..
Ku gapai tangan..

Ibu!!
Ku jerit dalam hati..
Ibuku tersenyum mesra,.
Aku rasa tenang dan gembira..
Laguku hentikan seketika,.
Menatap wajah ibuku rasa sangat lega..
Lalu ku dibelai mesra..
Disayang dan dimanja..

Terima kasih ibu!,.
Kaulah Permata Dunia!



Bukan Salah Ibu Mengandung!!

Hai makhluk bernama manusia!
Dari rahim ibumu kau dilahirkan,
Dari rahim juga Allah jadikan OTAK!
Agar kau berakal!
Namun akalmu tak pernah kau gunakan,.

Hai makhluk bernama manusia!
Bukan salah ibumu melahirkanmu!
Dia dah didik kau dgn sempurna!
Dia dah lengkapkan dgn ilmu berguna!
Dia dah melarang kau segalanya!
Mana yg salah,.
Mana yg baik,.
Tapi ajarannya kau langsung tak peduli,
Masuk telinga kanan,
Keluar telinga kiri,
Barang orang pun kau rembat sesuka hati!
Mana akalmu yg Allah beri?

Hai makhluk bernama manusia!
Sesekali tu buatlah BAKTI!
Jgn asyik nak menyakitkan hati!
Orang lain bukannya tunggul mati!
Yang tak punya hati dan mimpi..
Sesekali bertindak gunalah akal sendiri..
Takkan itu pun tak boleh fikir sendiri?